Om aandacht te kunnen geven aan de verschillen tussen kinderen is een goed klassenmanagement erg belangrijk. De organisatie en structuur moeten voor leerlingen vanzelfsprekend zijn. In de hele school werken wij volgens dezelfde afspraken:

– De leerkracht biedt de lessen volgens een heldere structuur aan;

  • Doel met de leerlingen vaststellen
  • Drie instructieniveau ’s (verkort, basis en verlengd)
  • Uitleg in kleine stapjes
  • Evalueren of het doel bereikt is

– Uitgestelde aandacht;

  • Het stoplicht; Hieraan kunnen leerlingen in groep 3 t/m 8 zien of de leerkracht beschikbaar is, dat ze hun vraag moeten bewaren of dat ze die aan een medeleerling kunnen stellen.
  • De ketting; Bij de groepen 1/2 wordt gewerkt met een ketting. Als de juf haar ketting om heeft, werkt zij met een klein groepje (de kleine kring). De overige leerlingen mogen haar dan even niet storen.

– Vragenkaartje en servicerondje;

  • Als leerlingen van groep 3 t/m 8 een vraag hebben, plaatsen zij een vragenkaartje op tafel. Zo ziet de leerkracht direct welke leerlingen haar hulp nodig hebben. De leerkracht beantwoord de vragen tijdens zijn / haar ronde door de klas.
  • In groep 1/2 wordt geen vragenkaartje ingezet. De juf maakt na de kleine kring een “servicerondje” door de groep. Alle kinderen krijgen dan even persoonlijke aandacht van de leerkracht.

– Time-timer

  • In alle groepen wordt de time-timer gebruikt om aan te geven hoeveel tijd er is om te werken aan een bepaalde taak.
  • Soms wordt een kleine timer ingezet voor individuele leerlingen.

 

  • Laatste nieuws

  • Tweets

  • Spectrum App

    Volg het nieuws en de activiteiten van Het Spectrum via de Spectrum App.

  • Contact

    Het Spectrum
    Boslaan 1
    3134 XC Vlaardingen
    T 010 - 435 66 08 (basisschool)
    T 010 - 460 07 77 (BSO)
    T 06 – 15 96 70 91 (TSO)

    Het Spectrum
    Wilhelminastraat 19
    3134 CR Vlaardingen
    T 010 - 435 42 93

    De Krentenmik
    Hofsingel 74
    3134 VH Vlaardingen
    T 010 - 435 72 32